MODUŁ 1
|
DZIAŁ I - ODDZIAŁYWANIA
|
Nr
|
Temat lekcji
|
Cele operacyjne – uczeń umie
|
Poziom wyma- gań
|
Ćwiczenia dla uczniów o obniżonych wymaganiach
|
Uwagi, treści ścieżek, procedury naprawcze
|
1.
|
Zapoznajemy się z wymaganiami programowymi i przedmiotowymi. Regulamin pracowni
|
podać i przestrzegać wymagania przedmiotowe z fizyki;
|
--------
|
----------------------------------
|
---------------
|
podać i przestrzegać BHP pracowni;
|
2.
|
Rozróżniamy następujące pojęcia: substancja, ciało fizyczne, zjawisko i proces fizyczny
|
dostrzegać, obserwować i nazywać zjawiska przyrod.
|
p
|
|
|
wyróżniać te, które są zjawiskami fizycznymi;
|
p
|
posługiwać się ze zrozumieniem pojęciami: substancja, zjawisko fizyczne, ciało fizyczne, wielkość fizyczna;
|
p
|
dokonać prostych obliczeń związanych z zamianą znanych jednostek;
|
p
|
3.
|
Poznajemy rodzaje oddziaływań i ich skutki
|
podać przykłady oddziaływań bezpośrednich, na odległość, grawitacyjnych;
|
p
|
|
|
zademonstrować oddziaływanie elektrostatatyczne;
|
p
|
wykonać eksperyment z oddziaływaniami magnet.
|
p
|
scharakteryzować oddziaływania jądrowe;
|
pp
|
wyjaśnić, na czym polegają dynamiczne skutki oddz.
|
p
|
wyjaśnić, na czym polegają statyczne skutki oddział.
|
pp
|
podać przykłady odkształceń nietrwałych i trwałych;
|
p
|
uzasadnić, że przyczyną zjawisk fiz. są oddziaływania
|
pp
|
4.
|
Czytamy ze zrozumieniem tekst fizyczny „Cztery oddziaływania”
|
czytać ze zrozumieniem łatwy tekst fizyczny;
|
p
|
|
|
odpowiedzieć na podstawie tekstu na pytania;
|
p
|
umieć skorzystać ze zdobytych wiadomości do interpretowania zjawisk fizycznych;
|
pp
|
wyjaśnić, że miarą oddziaływań jest siła;
|
p
|
podać symbol siły i jej jednostkę;
|
p
|
scharakteryzować 1N jako siłę, z którą Ziemia przyciąga ciało o masie 0,1 kg
|
p
|
dokonać podziału wielkości fiz. na skalarne i wektorowe
|
p
|
wymienić cechy wielkości wektorowych;
|
p
|
rysować wektory różnych sił działających na ciała;
|
pp
|
dokonać pomiaru siły za pomocą siłomierza;
|
pp
|
5. 6.
|
Wyjaśniamy pojęcia: siła wypadkowa i równoważąca
|
podać przykłady sił równoważących się;
|
p
|
|
|
wyjaśnić, co to znaczy, że siły się równoważą;
|
p
|
podać warunek równoważenia się sił;
|
p
|
narysować siły równoważące się;
|
p
|
wyjaśnić, kiedy obliczamy siłę wypadkową;
|
pp
|
podać określenie siły wypadkowej;
|
p
|
obliczyć i narysować wypadkową sił o tym samym kierunku i tych samych zwrotach;
|
p
|
7.
|
Powtarzamy wiadomości o oddziaływaniach
|
-------------------------------------------------------------
|
-------
|
-------------------------------
|
-----------------------
|
8.
|
Pisemny sprawdzian
|
-------------------------------------------------------------
|
--------
|
--------------------------------
|
-----------------------
|
DZIAŁ II – WŁAŚCIWOŚCI I BUDOWA MATERII
|
9.
|
Stany skupienia materii
|
zademonstrować i nazwać trzy stany skupienia matrii;
|
p
|
|
|
podać przykłady tych samych substancji w różnych stanach skupienia;
|
p
|
posługiwać się ze zrozumieniem pojęciami: topnienie, krzepnięcie, wrzenie, parowanie, skraplanie;
|
pp
|
10.
|
Omawiamy właściwości ciał stałych
|
omówić właściwości ciał stałych na postawie wybranych przykładów;
|
p
|
|
kaseta VHS 1 film nr 5 „Szklany łabędź” film nr 6 „Podkowa” film nr 7 „Zdobienie świec” film nr 8 „Przewodnictwo cieplne ciał stałych film nr 9 „Białe ciepło” film 10,11,12 i 13
|
wyznaczyć objętość ciała stałego;
|
pp
|
zaprojektować doświadczenie demonstrujące właściwości ciał stałych;
|
pp
|
11.
|
Omawiamy właściwości cieczy
|
omówić właściwości cieczy na podstawie wybranej cieczy;
|
p
|
|
zaprojektować i wykonać doświadczenia demonstrujące właściwości cieczy;
|
pp
|
12.
|
Omawiamy właściwości gazów
|
omówić właściwości gazów na postawie wybranego;
|
p
|
|
zaprojektować i wykonać doświadczenia demonstrujące właściwości gazów ( na podstawie powietrza);
|
pp
|
13. 14.
|
Wyjaśniamy budowę materii na podstawie teorii kinetyczno cząsteczkowej
|
przedstawić założenia kinetyczno- cząsteczkowej teorii budowy materii;
|
p
|
|
europejska i regionalna, kaseta VHS 1 film 14 „Budowa atomu”, film 15 i 16 „Rozpuszczanie ciał stałych”, „Dyfuzja”
|
wskazać wkład Demokryta i Daltona w tworzeniu teorii
|
pp
|
opisać doświadczenie pokazujące istnienie ruchów Brona, zjawiska dyfuzji;
|
pp
|
wyjaśnić związek między temperaturą ciała, a prędkość. ruchu cząsteczek;
|
pp
|
wykorzystać założenia tej teorii do wyjaśnienia różnic między ciałami stałymi, cieczami i gazami;
|
pp
|
15.
|
Pracujemy z tekstem„Kryształy”
|
czytać ze zrozumieniem prosty tekst fizyczny
|
p
|
|
|
odpowiedzieć na podstawie tekstu na pytania
|
p
|
dokonać podziału ciał stałych na krystaliczne, bezpostaciowe;
|
p
|
wyjaśnić różnicę między monokryształami polikryształ.
|
pp
|
16.
|
Poznajemy i dokonujemy podziału oddziaływań międzycząsteczkowych
|
dokonać podziału sił działających w cieczach na siły spójności i przylegania;
|
p
|
|
|
zademonstrować skutek występowania różnych sił spójności i przylegania;
|
p
|
wyjaśnić, kiedy tworzy się menisk wklęsły, a kiedy wyp.
|
p
|
zademonstrować menisk wklęsły i wypukły;
|
p
|
wyjaśnić, że zjawisko menisku jest przyczyną włoskow.
|
p
|
przytoczyć przykłady włoskowatości w przyrodzie i wyjaśnić ich skutki;
|
pp
|
wykonać doświadczenia potwierdzające istnienie napięcia powierzchniowego;
|
p
|
wyjaśnić mechanizm powstawania napięcia powierzchni.
|
pp
|
wyjaśnić, dlaczego małe ilości cieczy przybierają kształt kulisty;
|
pp
|
17. 18.
|
Zmiany stanów skupienia
|
posługiwać się ze zrozumieniem pojęciami: topnienie, krzepnięcie, wrzenie, parowanie, skraplanie, sublimacja, resublimacja, temperatura wrzenia i topnienia;
|
p
|
|
kaseta VHS 1 film nr 17, 18, 19 „ Gabinet figur woskowych”, „ Jak zrobić lody w 30 sekund ?”, „Temperatura wrzenia”
|
wyjaśnić od czego zależy szybkość parowania ;
|
p
|
wskazać różnicę między parowaniem, a wrzeniem;
|
p
|
podać przykłady zjawiska parowania, sublimacji i resublimacji zachodzących w otoczeniu i w przemyśle;
|
pp
|
porównać temperatury topnienia różnych substancji;
|
pp
|
sporządzić tabelę pomiarów oraz wykres zależności temperatury od czasu ogrzewania dla różnych przemian termicznych;
|
pp
|
19.
|
Rozszerzalność temperaturowa ciał stałych
|
wyjaśnić jak zmieniają się rozmiary ciał przy zmianie ich temperatury;
|
p
|
|
|
wyjaśnić przyczyny rozszerzalności temperaturowej ciał;
|
pp
|
wyjaśnić, od czego i jak zależy przyrost długości ciał przy zmianie temperatury;
|
p
|
opisać budowę płytki bimetalicznej i jej zastosowanie;
|
pp
|
wymienić przykłady negatywnych i pozytywnych skutków rozszerzalności temperaturowej;
|
p
|
wyjaśnić na przykładach, jak zapobiega się negatywnym skutkom rozszerzalności temperaturowej;
|
p
|
20.
|
Rozszerzalność temperaturowa cieczy i gazów
|
zademonstrować rozszerzalność temperaturową cieczy i gazów;
|
p
|
|
kaseta VHS 1 film nr 20 „Termometry i skale temperaturowe”
|
wykazać, że przyrost objętości gazu jest znacznie większy niż przyrost objętości ciał stałych i cieczy w tych samych warunkach
|
pp
|
wyjaśnić przyczyny różnej rozszerzalności temperaturow. ciał stałych, cieczy i gazów;
|
pp
|
wskazać różnice w budowie termometrów;
|
p
|
21.
|
Pracujemy z tekstem „Anomalna rozszerzalność wody”
|
czytać ze zrozumieniem prosty tekst fizyczny;
|
p
|
|
|
odpowiedzieć na podstawie tekstu na pytania;
|
p
|
wykazać wpływ wyjątkowej rozszerzalności wody na życie żywych organizmów organizmów zbiornikach wodnych;
|
p
|
22. 23.
|
Wyznaczanie masy i ciężaru ciała
|
wyjaśnić czym jest masa ciała;
|
p
|
|
|
podać określenie ciężaru ciała;
|
p
|
obliczyć ciężar wybranych ciał;
|
pp
|
wyjaśnić, że ciała o tej samej masie mają różny ciężar na różnych planetach;
|
pp
|
zmierzyć ciężar ciała;
|
p
|
przedstawić na przykładach i wyjaśnić zależność między masą a jego ciężarem;
|
pp
|
określić za pomocą jakiej wagi mierzymy masę a jakiej ciężar ciała;
|
p
|
rozwiązywać proste zadania z treścią;
|
p
|
24. 25.
|
Obliczanie objętości i gęstości na podstawie poznanego wzoru
|
obliczyć objętość ciała na podstawie jego wymiarów;
|
p
|
|
|
wyznaczyć objętość ciał o nieregularnych kształtach;
|
p
|
zdefiniować gęstość ciała i zapisać wzór;
|
p
|
obliczyć gęstość różnych ciał – proste zadania
|
pp
|
przeliczać jednostki gęstości kg/m³ i g/cm³;
|
pp
|
porównać gęstości substancji w różnych stanach skupienia;
|
p
|
wyjaśnić zależność gęstości substancji od temperatury;
|
pp
|
26.
|
Przygotowujemy się do pracy klasowej z budowy materii
|
---------------------------------------------------------------------
|
----------
|
---------------------------------------
|
----------------------
|
27.
|
Praca klasowa – budowa materii
|
---------------------------------------------------------------------
|
----------
|
---------------------------------------
|
-----------------------
|
DZIAŁ III – ELEMENTY HYDROSTATYKI I AEROSTATYKI
|
28.
|
Ciśnienie i parcie – wyjaśnienie pojęć, wzór i zadania
|
podać definicje ciśnienia;
|
p
|
|
|
zapisać wzór na obliczanie ciśnienia i wyjaśnić znaczenie liter;
|
p
|
nazwać jednostkę ciśnienia
|
p
|
rozróżniać pojęcia: nacisk na powierzchnię i ciśnienie jako nacisk na jednostkę powierzchni;
|
p
|
rozwiązywać zadania dotyczące ciśnienia;
|
pp
|
29.
|
Poznajemy prawo Pascala
|
odróżnić ciśnienie cieczy lub gazu od ciśnienia zewnętrznego działającego na ciecz lub gaz;
|
p
|
|
|
podać treść prawa Pascala;
|
p
|
wyjaśnić działanie podnośników hydraulicznych lub pneumatycznych;
|
pp
|
omówić i wyjaśnić słynne doświadczenie Pascala z rozerwaniem dębowej beczki;
|
pp
|
30.
|
Ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne i ich znaczenie w przyrodzie
|
zapisać wzór na ciśnienie hydrostatyczne i wyjaśnić znaczenie symboli;
|
p
|
|
|
wyjaśnić, że przyczyną ciśnienia wywieranego przez ciało stałe na podłoże oraz cieczy na dno naczynia jest ich cieżar
|
pp
|
wyjaśnić od czego zależy ciśnienie hydrostatyczne;
|
pp
|
zademonstrować ciśnienie wywierane przez gaz;
|
p
|
wyjaśnić pojęcia niż i wyż atmosferyczny oraz podać ich wpływ na pogodę;
|
pp
|
nazwać przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferyczn.
|
p
|
podać przykłady zastosowania sprężonego powietrza;
|
pp
|
podać przykłady zastosowania wody pod ciśnieniem;
|
pp
|
31. 32.
|
Prawo Archimedesa Warunki pływania ciał
|
podać przykłady utrzymywania się przedmiotów na powierzchni wody lub unoszących się w powietrzu;
|
p
|
|
kaseta VHS 1 film nr 23 „Gazy mają masę” film nr 24 „Pływanie”
|
postawić hipotezę, że wyżej wymienione przedmioty musi utrzymywać jakaś siła;
|
p
|
podać treść prawa Archimedesa;
|
p
|
zapisać wzór i wyjaśnić znaczenie symboli na obliczanie siły wyporu;
|
p
|
wyjaśnić od czego i jak zależy siła wyporu;
|
pp
|
podać warunki pływania ciał;
|
p
|
opisać i wyjaśnić historię jak Archimedes udowodnił, że złotnik oszukał króla Syrakuz;
|
pp
|
przedstawić naukowe osiągnięcia Archimedesa;
|
pp
|